Otche nach, Отче Наш, Pater Noster

‘t Ja, het moet niet altijd Bach zijn die ‘t mooie weer maakt. Er zijn nog vele anderen en een van die anderen is Nikolai Kedrov (1871 – 1940). Ik laat het aan Wikipedia om over deze componist nog meer te vertellen. Ik ben vooral verknocht aan zijn werk ‘Otche nach’. Een Pater noster uit de Slavische Ortodoxe ritus. Misschien moet je eerst ‘ns luisteren. Onder de indruk? Mmm, geen muziek om schotels af te wassen, indrukwekkend en als het ware gezongen stilte. Heb jij je al eens afgevraagd wat nu maakt dat je dat graag hoort (da ‘s de veronderstelling). Ik zal je mijn verhaal vertellen en misschien kan je erin meegaan.
Laat ik maar eerlijk toegeven dat het hier gezongen wordt door een topkoor ‘Choeur Rybine’ dat beschikt over een ongelooflijke stemkleur die in dit stuk perfect tot zijn  recht komt. Ik geef het je op een briefje: terwijl de laatste noot van de voorzanger uitsterft ademt het koor langzaam in en dat is de enige reden waarom het koor zo logisch, zo zacht en zo beheerst met een verrassende tederheid kan instromen. Luister een aantal keer en concentreer je op de melodie. Als je die een beetje in het hoofd hebt ga je nog ‘ns luisteren, maar pik er nu een begeleidende stem uit. Concentreer je , laat ze niet los. Er gaat nu een totaal andere wereld open en nu voel je de kracht en de schoonheid van de harmonie. Zet je ‘ns met je gedachten op de bas en je voelt het fundament van het bouwwerk bijna aan den lijve. Dit is pure stille kracht.
Het koor beheerst ook de melodische bogen tot in de perfectie. De eerste boog duurt tot 1:23. Onderweg zijn er zeer korte pauzes. Een koorlid in nood kan daar even ademen maar dat is niet de bedoeling. De korte pauzes moeten de tekst tot zijn recht laten komen. Tijdens die onderbrekingen wordt de spanning van de muzikale zin aangehouden. Het gaat langzaam naar een crescendo en uiteindelijk wordt de spanning in een lang decrescendo opgelost. Hoor ook hoe uitgebalanceerd die laatste noot ontspant. In koortaal heet dat een zin neerleggen. Hier gebeurt dat met een zachtheid waarmee een moeder een pasgeboren kind in zijn wieg legt. Samengevat: kleur, melodie, harmonie, spanning, beheersing… dit alles maakt van Otche nach een compositie met een contemplatieve sfeer. Het is een van de pareltjes uit de orthodoxe liturgie.
Is dat nu moeilijk, want dat klinkt rustig, deint zachtjes voort… ja, lieve mensen, dit is echt moeilijke muziek en menig amateurkoor (met alle respect voor de amateur koorzanger) breekt er zijn tanden op. In heel wat amateur uitvoeringen zorgen de langgerekte harmonieën voor problemen met intonatie,  het opbouwen van de spanningsboog, het plaatsen van de  ademhalingsmomenten en uiteraard is een amateurkoor qua stemkleur en verhouding van de verschillende stemmen ten opzichte van elkaar vaak niet in balans. Maar toch mijn pet af voor elk koor groot of klein dat dit op zijn repertoire neemt.

=> Luister naar Otche nach

Uitvoerders
Choeur Rybine o.l.v. Valery Rybine
Label
Harmonia Mundi
Grande Liturgie Orthodoxe Slave
HMX 2908124

Om helemaal in de sfeer te komen, nog een toemaatje van Nikolai Lubimov.
=> Blajen mouj (gelukkig de man)

2 thoughts on “Otche nach, Отче Наш, Pater Noster

  1. spijtig mijn computer laat niet toe dat ik er naar luister, maar ik had al veel aan uw verhaal
    meegaan was niet moeilijk, maar waar ik uitgekomen ben weet ik niet. voila… mijn pootjes
    zijn wel al op de grond.

Leave a Reply

