Sperwer

Hij duikt met een vaart in de struiken achteraan mijn tuin. Vogels in paniek. Mussen, mezen en merels in alarmfaze 5, zelfs de hond van de buren begint te blaffen bij zoveel onverwachte commotie. De oorzaak van al dat gesticuleren is een sperwer. Hij zit wat onder de struiken met een prooi in de klauwen, het blijkt een mus te zijn. Hij sleurt de vogel tot ongeveer een meter van de struiken weg, checkt of de omgeving ok is en begint dan aan zijn middagmaal (het is zowat 11u45).
Ik haal mijn fototoestel en leg het feest vast.
Ondertussen groeit het aantal merels en mezen dat luid protesterend toekijkt en rond de plaats delict voor nogal wat drukte zorgt. Dit wordt na zo ‘n twintig minuutjes wat teveel voor de sperwer. Hij neemt de prooi in de klauwen en vertrekt.
(Ik durfde niet naar buiten gaan of een raam openen om de sperwer niet te storen. De foto’s zijn genomen door een klein venstertje waardoor de kwaliteit niet 100% is).

 

3 thoughts on “Sperwer

  1. Waaaw! Zo wijs! Je hebt gewoon een sperwer in je achtertuin gehad. En getuige geweest van zo’n spektakel! Echt super!

  2. ik ben vandaag getuige geweest van iets totaal anders: een eekhoorn die blijkbaar uit ‘n boom gevallen was… hij lag er zo vredig bij en heb er dan ook maar een foto van genomen… ik stuur hem es door!

Leave a Reply

